آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

شب‌هایی که تلویزیون فرصت «احیا» دارد/ روحانیان سیما زیر ذره‌بین

hashem mohammadi | جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۳۴ ق.ظ

چهره هفته؛ حجت‌الاسلام برمایی

وقتی هنوز هم خیلی از مجریان تلویزیون از مهمانانشان بیشتر حرف می‌زنند، شاید اولین چالش و دشواری کار یک روحانی (که سخنوری از اولین مهارتی است که آموخته) در کسوت اجرا، همین حفظ تعادل در میزان سخن گفتن باشد و حجت‌الاسلام محمد برمایی به خوبی از پس این چالش برآمده است.

برمایی اولین مجری-روحانی تلویزیون نیست اما در میان همه روحانیونی که منبرهایشان را به تلویزیون آورده‌اند تا به اینجا پررنگ‌ترین نقش را در قالب اجرا و گفتگو با مهمانان ناشناخته داشته است. سابق بر این بیشتر روحانیونی که در تلویزیون حضور داشتند خودشان یک تنه سخنران و مونولوگ بوده‌اند؛ یا مثل حجت‌الاسلام قرائتی گچ به دست گرفته و تخته سیاهشان را به قاب تلویزیون آورده‌اند یا مثل حجت‌الاسلام راستگو کلاس و بازی و شادی را با هم همراه کرده‌اند و یا مثل خیلی روحانیون نامی دیگر با تریبون‌ها و منبرهایشان در قاب جادو ظاهر شده‌اند.

برمایی که این روزها در کسوت مجری برنامه ماه رمضانی «دعوت» در شبکه یک دیده می‌شود، شاید هنوز به اندازه همه این روحانیون تلویزیونی مشهور و چهره نشده باشد اما کار دشوار او نشستن در مقابل مهمان و کاستن از گفته‌های خود به عنوان میزبان و افزودن بر غنای سخنان مهمانان و کمک به شنیده شدن قصه‌های آنان است.

او اگرچه هنوز هم خود را «مجری» نمی‌داند اما برنامه‌اش را با تک‌گویی‌هایی چون پلاتوی دیگر مجریان آغاز می‌کند و بعد مقابل مهمان می‌نشیند و سعی دارد تا با هدایت مهمان برای بازگویی قصه‌اش درس‌هایی از یک زندگی دینی و مومنانه برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. برای همین هم هست که هر از گاهی برای تنفس دادن در میان صحبت‌های مهمان، خودش نقل یا حدیث یا حتی شعری متناسب با آنچه که روی آنتن در جریان است تعریف می‌کند تا روایت مهمان را به باورهای دینی و اتفاقات اجتماعی را به زندگی الهی پیوند بزند.

همین ساده‌سازی مفاهیم دینی است که احتمالاً باعث شده برخی به او انتقاد هم داشته باشند، مثل افشین علا که طی یادداشتی با انتقاد از حضور این روحانی در برنامه اجتماعی «دعوت» نوشت: «این که به یک روحانی ارجمند نقش مجری برنامه‌ای عوام‌پسند بدهیم، در شأن روحانیت نیست. ادبیات و مضامین سخنان یک روحانی است که باید جذاب باشد نه آنکه منبر را به استیج تبدیل کنیم.» به رغم این انتقادات، که نشان از حساسیت کار محمد برمایی و دیگر عوامل برنامه‌هایی از این جنس دارد، «دعوت» تا به اینجا پرمخاطب‌ترین برنامه شب‌های رمضان سیما بوده و این یعنی می‌توان گفت از مخاطبان رسانه ملی نمره قبولی کسب کرده است.

mehrnews.com/xRSmf

  • hashem mohammadi

هنر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی