خبرسازان سیما در سال پرحاشیه/ «عادل» و تعادلی که از دست رفت
خبرگزاری مهر - گروه هنر: انتخاب چهرههای شاخص و خبرساز از میان فعالان حوزه تلویزیون، کار چندان سختی نبود؛ رسانه ملی در سالهای اخیر، بیش از متن تولیدات، بهواسطه حاشیههایش در کانون توجه قرار داشته و این بهمعنای پررنگ بودن نقش حاشیهسازان است. البته کم هم نبوده و نیستند برنامهها و برنامهسازانی که به جهت رویکرد محتوایی و تأثیرگذاری محل توجه بودهاند.
تلویزیون سال ۹۷ را هم در مجموع با فراز و نشیبهای بسیار پشت سر گذاشت؛ سالی که هم تغییر و تحولات مدیریتی سیما در آن زیر ذرهبین رسانهها قرار گرفت و هم ویترین تولیدات سیما مخاطبان بسیاری را به سمت خود فراخواند.
از همین منظر تلاش کردهایم از میان گزینههای متعددی که پیش رو داشتیم، پنج چهره «شاخصتر» را انتخاب و بهمرور احوالات آنها و تحولاتی که تجربه کرده و یا رقم زدهاند، بپردازیم.
علی فروغی؛ جوانگرایی با چاشنی چالش
در سالی که تصویب و ابلاغ قانون منع بهکارگیری بازنشستگان و لزوم وداع دستگاههای اجرایی با مدیران مسن و بازنشسته، تبدیل به دغدغه و چالش بخش قابلتوجهی از سازمانها و نهادهای دولتی شد، انتصاب هر نیروی جوان و تازهنفس، پتانسیل لازم برای قرار گرفتن در کانون توجه رسانهها و افکار عمومی را داشت. بهخصوص اگر این انتصاب مربوط به سکانداری یکی از کلیدیترین و مؤثرترین شبکههای تلویزیونی میبود.
همزمانی وداع علیاصغر پورمحمدی بهعنوان یکی از چهرههای باسابقه و کارکشته تلویزیون از شبکه سه هم میتوانست بهاندازه کافی عاملی ضریبدهنده برای واکنشها نسبت به انتصاب یک مدیر جوان برای مدیریت شبکه جوانان در تلویزیون باشد.
اردیبهشت ماه ۹۷ علی فروغی در چنین اتمسفری حکم انتصابش را برای مدیریت یکی از شبکههای حساس و پرمخاطب تلویزیون دریافت کرد تا یکی از پربسامدترین و پرواکنشترین تغییرات مدیریتی تلویزیون در سالهای اخیر رقم بخورد.
فروغی دانشآموخته دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس مرکز بسیج رسانه ملی بود و به گواه نزدیکانی که سابقه همکاری با او را در فضاهای دانشجویی و تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی داشتند، پتانسیل لازم برای سکانداری یک شبکه را داشت اما به همین اندازه که ورودش به شبکه سه با استقبال طیفی از همراهان و آشنایان سابق مواجه شد، گروه دیگری را با استدلال گمنامی و نداشتن رزومه رسانهای معین به تکاپوی اعتراض، نقد، گلایه و حتی «تخریب» انداخت.
چالشبرانگیزترین اقدام فروغی برنامههای پرزرقوبرقی است که به کنداکتور شبکه افزوده است؛ از «برندهباش» با حضور محمدرضا گلزار در مقام مجری تا «عصر جدید» و به چالش کشیدن بخشی از خطوط قرمز مفروض در رسانه ملی عبور از خان واکنشهای اولیه به انتصاب اما سرآغازی بود برای چالشهای پیش روی علی فروغی؛ مدیری که انگیزه منتقدان و مخالفانش برای مچگیری و حتی سنگاندازی پیش پایش چیزی کم از انگیزه خودش برای تأثیرگذاری و رقم زدن اتفاقات تازه در شبکه سه، نداشت.
پس از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه از تکیه فروغی بر مسند مدیریت شبکه سه، حالا کارنامهای پروپیمان برای قضاوت پیش روی ما است؛ فروغی به اذعان موافقان و مخالفانش، حتماً مدیری خنثی و بیتأثیر نبوده و نیست و در مدت حضورش در این پست، تمام تلاشش را کرده تا در حداقل زمان و در کوتاهمدت، بیشترین تحول را رقم بزند؛ چه در ترکیب برنامههای شاخص و چه در راستای تحقق شعارهایی از جنس شفافیت و پاسخگویی.
حضور علی فروغی در برنامه زنده «حالا خورشید» بهمنظور پاسخ به شبهات و حواشی را میتوان نقطه اوج این رویکرد دانست. رویکردی که پیشتر و در ماجرای حاشیهسازی برای احسان علیخانی و برنامه «ماهعسل» هم شاهدش بودیم و تأثیرگذارترین موردش هم در ماجرای حضور محسن رضایی در برنامه «حالا خورشید» و گفتههای صریح سردار سلیمانی در همین برنامه رقم خورد.
فارغ از این رویکرد اما چالشبرانگیزترین اقدام فروغی برنامههای پرزرقوبرقی است که به کنداکتور شبکه افزوده است؛ از «برندهباش» با حضور محمدرضا گلزار در مقام مجری تا «عصر جدید» و به چالش کشیدن بخشی از خطوط قرمز مفروض در رسانه ملی.
رونمایی از این برندهای تازه، زمینهساز برخی شبهات درباره نسبت فروغی با برندهای سابق شبکه سه هم شد که در رأس آن میتوان به حواشی بهوجود آمده پیرامون برنامه «نود» اشاره کرد؛ حاشیههایی که البته در روزهای اخیر صورتی جدیتر پیدا کرده است.
در مجموع و به نسبت مسیری که برای ساماندهی ایدهآل یک شبکه تلویزیونی تأثیرگذار میتوان متصور بود، علی فروغی هنوز در آغاز راه است و باید دید با چالشهایی که احتمالاً در آغاز سال ۹۸ همچنان با آنها مواجه خواهد بود، چگونه پنجه در پنجه خواهد افکند و در آینده چه میراثی از دوران مدیریت خود برجای خواهد گذاشت.
عادل فردوسیپور؛ خرده حاشیههای خانوادگی
همانطور که اشاره شد، یکی از چالشبرانگیزترین و پرحاشیهترین برنامههای شبکه سه سیما در سال ۹۷ هم بهمانند اکثر سالهای قبل، برنامه پرمخاطب «نود» با اجرای عادل فردوسیپور بود. برنامهای که با فاصله نسبت به رقبا، یکی از پرسابقهترین و طولانیمدتترین برنامههای ورزشی سیما محسوب میشود.
بهواسطه همین سابقه طولانی حضور روی آنتن هم احتمالاً عادل فردوسیپور فراتر از یک «مجری» در مواردی فرصت نقشآفرینی بهدست آورد. اتفاقاً همین خروج گاه به گاه از چارچوب معمول و مرسوم اجرای یک برنامه ورزشی برای برخی هواداران او طعم ساختارشکنی و جسارت پیدا کرد و مورد تحسین قرار گرفت و طیف دیگری از مخاطبان رسانه ملی را تبدیل به منتقدان سرسخت او کرد؛ منتقدانی که این جنس نقشآفرینی عادل را نوعی عدم تعادل در قدرت گرفتن یک چهره تلویزیونی قلمداد کرده و حتی او را متهم به سوءاستفاده از این موقعیت کردند.
فارغ از تمام این مباحث اما نمیتوان کتمان کر
mehrnews.com/news/4571734
- ۹۷/۱۲/۲۹