ماجرای تعطیلی یک نمایشگاه/ عکسهای «پرنسسهای کوره» فروخته شدند
وی همچنین تاکید کرده بود: من سالهاست که عکاسی میکنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشتهام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده میگیرند، تلاش میکنم بر روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آنها عکاسی میکنم تأثیر بگذارم. بیش از ۷ سال است که به کورههای آجرپزی جنوب تهران رفت آمد و از ساکنان این مناطق عکاسی میکنم و در این مدت توانستهام ارتباط خوبی با ساکنان این کورهها برقرار کنم و عکاسی از این کورهها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانوادهها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آنها از طبقه متوسط اجتماع هستند در این کار انسان دوستانه با من همراه شدهاند.
اما بر اساس پیگیری خبرنگار مهر، اظهارنظرهایی که در فضای مجازی رقم خورد با گذاردن مطلبی توسط لیلی گلستان مدیر گالری گلستان رنگ دیگری به خود گرفت و پس از آن و تهدیدهای بسیاری که علیه گالری کاما و مدیرش صورت گرفت، تصمیم به لغو موقت این نمایشگاه گرفته شد.
لیلی گلستان در صفحه شخصی خود در مورد این نمایشگاه نوشت: «دوستان عزیز. واقعاً خجالتآور است که یک عکاس برود به کوره پزخانه و لباس نو و شیک تن دخترهای فقیر کند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عکس بگیرد و یک گالری هم عکسها را به نمایش بگذارد! چه فکر کرده این عکاس و چه فکر کرده این گالری دار که با بچههای فقیر این بازی زشت را میکنند. خجالت بکشید. این همه حماقت و وقاحت را از کجا آوردهاید؟ خجالت بکشید. واقعاً از این همه بی فرهنگی خجالت بکشید. این یک تجاوز علنی به روح پاک این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بکشید از این همه کثافت حال تهوع به آدم دست میدهد.»
توضیحات مدیر گالری کاما درباره تعطیلی و فروش عکسهای «پرنسسهای کوره»
مونا خوش اقبال مدیر گالری کاما درباره تعطیلی موقت نمایشگاه عکس «پرنسسهای کوره» به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه تحت فشاری که با توجه به ناآگاهی و اطلاع نداشتن از جریان پروژه وجود داشت و یکسری تهمتهای بیجا مثل اینکه عکس بیاجازه از کودکان گرفته شده، به صورت موقت تعطیل شد.
وی در توضیح سوژههایی که از آنها عکاسی شده است، بیان کرد: هجمههایی چون در نظر نگرفتن حرمت کودکان کار به ما وارد شد؛ در صورتی که کودکانی که از آنها عکس گرفته شده، کودکان کار نیستند. این کودکان خانواده دارند و پدر و مادرهایشان از این اتفاق خوشحال بودند. این کودکان با تکه پارچهها و گلخشک برای خودشان آکسسوار تهیه کرده بودند و علی صوفی هم از آنها عکس گرفت.
خوش اقبال در ادامه گفت: اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچههای آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینههای تحصیل و مراقب از آنها تا بزرگسالیشان تأمین شود. این انسان خیّر نه تنها همه عکسها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانی مدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد.
وی اظهار کرد: بابت این هجمههای وارد شده، کنار نمیکشم هرچند طی چند ساعت گذشته تهدیدهای بسیاری شدم که واقعاً انتظار آن را نداشتم و حتی از سوی همکاران گالریدار نیز مورد هجمه واقع شدیم که مطمئنم از ناآگاهی آنها نسبت به نمایشگاه است.
https://www.mehrnews.com/service/Art
- ۹۹/۱۲/۰۸