آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

زنگ خطر «افول سینمای نوجوان» به صدا درآمده است

hashem mohammadi | دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷ ق.ظ

خبرگزاری مهر -گروه هنر- زهرا منصوری: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌توان خاستگاه فیلم‌هایی با محوریت کودکان و نوجوانان دانست که البته چند سالی بود در این حوزه حضوری کم فروغ‌تر داشت و دیگر شاهد فیلم‌های مؤثری از این مرکز در حوزه کودکان و نوجوانان نبودیم. اما به نظر می‌رسد کانون در پی این است که جایگاه پیشین خود را احیا کند.


سال گذشته با ساخت ۲ فیلم «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی عباس کانون پرورش فکری حضوری قابل توجه در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان داشت و چند روزی است که یکی از این آثار به چرخه اکران عمومی راه پیدا کرده است.


«ضربه فنی» فیلمی متمرکز بر جهان نوجوانان است و از این منظر فراتر از طرح مسائل مرتبط با این گروه سنی، به‌عنوان فیلمی با مخاطب نوجوان هم می‌توان آن را معرفی کرد. فراتر از حضور کانون پرورش اما امضای غلامرضا رمضانی به‌عنوان یکی از فیلمسازان باسابقه در سینمای کودک و نوجوان را هم نمی‌توان بر پای فیلم نادیده گرفت.


همزمان با اکران عمومی «ضربه فنی» میزبان غلامرضا رمضانی کارگردان و علی ملکیان و سیاوش اسدپور دو بازیگر نوجوان فیلم در خبرگزاری مهر بودیم.


شرح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید؛


*آقای رمضانی «ضربه فنی» به موضوع رفاقت می‌پردازد؛ موضوعی که شاید برای بچه‌های امروز کمی غریب باشد چرا که بنا به فراخور زمان این روزها غالباً تنها هستند. چرا سراغ ساخت فیلمی با این موضوع رفتید؟


-غلامرضا رمضانی: ابتدا دوست دارم خارج از تمام تعارفات مرسوم، درباره پیکره سینمای کودک، شکل‌گیری و سرانجام آن صحبت کنم. به نظرم آرزوی تمام افراد این بوده است که دنیا و افسانه‌های خود را در قاب تصویر ببینند که این اتفاق در دهه‌های مختلف در کشور ما هم به شکلی رخ داده است اما همیشه در زمان‌هایی نافرجام بوده. برای مثال در اواسط دهه هفتاد تا اواخر دهه هشتاد، فیلم‌ها با رویاهای بچه‌ها هیچ ارتباطی نداشت، هرچند ممکن است برخی از چنین فیلم‌هایی تعریف کرده باشند اما بچه‌ها طرفدار این آثار نبوده و از آن‌ها استقبال نکرده‌اند چون بچه‌ها خودشان و آرزوهایشان را در آن فیلم‌ها نمی‌دیدند. سینما یک تخیل دست نیافتنی است که فانتزی‌هایی در آن وجود دارد و می‌خواهد این فانتزی‌های دست نیافتنی را به ما نشان دهد.


مدام به این فکر می‌کردم که چقدر خوب می‌شود فیلمی ساخت که در آن رفاقت حرف اول را بزند تا بچه‌ها وقتی از سینما بیرون می‌آیند به این فکر کنند که نیاز به یک رفیق دارند نمی‌دانم در این سال‌ها چه اتفاقی برایم رخ داده است چراکه بعد از پرداختن به دغدغه‌ای، حس می‌کردم که دیگر کافی است و به اندازه کافی برای دنیای کودکان و نوجوانان تلاش کرده‌ام اما بعد از گذشت چند سال دوباره این موضوع من را درگیر کرد.


برای مثال هرچند این روزها فضای مجازی بسیار گسترده شده و در اختیار همه قرار گرفته است و یا بازی‌های مهیجی مثل پینت بال، اسب سواری و … وجود دارد اما همیشه به این فکر می‌کردم که چگونه می‌شود در فیلمی به موضوعی پرداخت که نوجوان با آن درگیر شوند و با آن هم‌ذات پنداری کنند؟ در پی همین دغدغه به نظرم رسید حلقه مفقوده همه این ماجراها بین بچه‌های امروزی رفاقت، با هم بودن و صمیمیت است؛ یک رفاقت ناب از جنس رفاقت‌هایی که در افسانه‌های ما وجود داشته است. یعنی رفاقتی که یک بافت از خودگذشتگی دارد و انسان به واسطه آن از یک مرحله به مرحله دیگر ارتقا پیدا می‌کند و به این فکر می‌کند که به یک دریافت بزرگ از خود رسیده است.


این موضوع در «ضربه فنی» ذهن من را درگیر کرده بود البته این‌طور نبود که به یکباره به این موضوع فکر کرده باشم. من این دغدغه را از زمان ساخت «فرار از قلعه رودخان» داشتم. برای مثال آن موقع مدام به این فکر می‌کردم که چقدر خوب می‌شود فیلمی ساخت که در آن رفاقت حرف اول را بزند تا بچه‌ها وقتی از سینما بیرون می‌آیند به این فکر کنند که نیاز به یک رفیق دارند.


از طرف دیگر امروز عمداً با این ۲ نوجوان به این میزگرد آمدم چراکه این ۲ نوجوان بچه‌های بسیار خوب و البته از تکواندوکاران نمونه هستند. نمی‌خواستم فیلمی بسازم که متکی به ستاره باشد چون فکر می‌کنم ستاره‌های «ضربه فنی» همین نوجوانان هستند که آن‌ها را با واکاوی بسیار در باشگاه‌های مختلف پیدا کردم.




-علی ملکیان: من از کودکی تکواندو کار می‌کنم و جوایز زیادی هم در این حوزه کسب کرده‌ام اما همیشه دوست داشتم فیلمی ببینم که برای کودک باشد. وقتی هم که بزرگ‌تر شدم و در سن نوجوانی قرار گرفتم فیلم «پسر کاراته‌باز» را بسیار دوست داشتم چراکه این فیلم روایتگر داستان‌های یک پسر نوجوان بود که تبدیل به یک آدم قدرتمند می‌شد و من بخشی از رویاها و خواسته‌های خودم را در آن می‌دیدم.


در «ضرب فنی» هم وقتی عوامل این فیلم برای انتخاب بازیگر موردنظرشان به باشگاه ما آمدند و تست گرفتند هرچند فکر نمی‌کردم در این تست قبول شوم، ولی دوست داشتم در این فیلم حضور داشته باشم که این اتفاق افتاد و به‌عنوان یکی از بازیگران «ضربه فنی» انتخاب شدم. هنگامی هم که فیلمنامه را می‌خواندم به عنوان یک بازیگر هیجان زیادی داشتم تا ببینم هرچه جلوتر می‌رویم چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد. در واقع من به‌عنوان یک مخاطب هم فیلم را دوست دارم و مطمئن هستم هم سن و سال‌های من هم «ضربه فنی» را دوست دارند برای مثال بسیاری از نوجوانان بارها به من در اینستاگرام پیام داده و رضایتشان را اعلام کرده‌اند.


این نکته را هم باید اضافه کنم که فیلمسازان در ساخت فیلم‌های نوجوانانه کمتر سراغ موضوعات ورزشی می‌روند اما آقای رمضانی درد نوجوانان را فهمید چون «ضربه فنی» فیلمی است که متوجه نمی‌شوید قرار است در آنچه اتفاقاتی رخ دهد. البته در این مسیر آقای رمضانی بسیار ب

mehrnews.com/news/4553956

  • hashem mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی