آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

حاشیه های سینما و تلویزیون و فوتبال از چهره را اینجا دنبال کنید

آخرین اخبار سینما تلویزیون و چهره ها برجسته

در ابتدای این نشست رسانه ای، مهندس پور با اشاره به اینکه قبل از پذیرفتن دبیری جشنواره به این مسأله فکر می کرده که برگزاری جشنواره تئاتر فجر ضرورتی ندارد، بیان کرد: واقعاً به این نکته فکر می کردم که جشنواره تئاتر فجر به چه درد می خورد و اصلاً برای چه باید برگزار شود چون متاسفانه ما ملتی شدیم که زندگی مان شده آئین های بی معنی و به نظرم یکی از آئین های بی معنی برگزاری جشنواره تئاتر فجر بود بنابراین معتقدم باید ضرورت های برگزاری چنین جشنواره های مورد بررسی قرار گیرد.

باید هر از چندگاهی به این پرسش پاسخ دهیم که برگزاری جشنواره فجر چه ضرورتی دارد اما از آنجا که پدیده های اطراف تئاتر تغییر کرده است و دگرگون شده است پس تئاتر هم باید تغییر کرد. اصلاح نکردن و تغییر نکردن به صلاح نیست و البته من می دانم که ما مدل ارزیابی کردن درستی در تئاتر کشور نداریموی افزود: باید هر از چندگاهی به این پرسش پاسخ دهیم که برگزاری جشنواره فجر چه ضرورتی دارد اما از آنجا که پدیده های اطراف تئاتر تغییر کرده است و دگرگون شده است پس تئاتر هم باید تغییر کرد. اصلاح نکردن و تغییر نکردن به صلاح نیست و البته من می دانم که ما مدل ارزیابی کردن درستی در تئاتر کشور نداریم. چون همیشه نهادهای نقد و بررسی کم بوده است و دانشگاه ها هم به این مسأله ورود نمی کردند. اما به هر حال همه می دانیم که تغییراتی باید در روند برگزاری این جشنواره به وجود بیاید.

دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته، یعنی تا قبل از سال ۸۴-۸۵ حکمت برگزاری جشنواره تئاتر فجر این بود که تکلیف اجراهای سال بعد را مشخص کند و البته همان موقع هم ما اعتراض داشتیم که چرا باید کانال رسیدن به اجرای عموم، جشنواره تئاتر فجر باشد اما الان قضیه برعکس شده است و ما اصلاً کار تازه ای در جشنواره نداریم. قبلاً آن طرف خط بودیم و الان این طرف خط، پس به نظر می رسد که یک خط میانه ای نیاز است اما رسیدن به این حد میانه نیاز به آرام قدم برداشتن دارد.

مهندس پور متذکر شد: در طول این سال ها جشنواره توانسته بخش هایی را تست بزند و کنار بگذارد و مثلاً پروسه طولانی تصویب نمایشنامه از جشنواره حذف شده است. من برای اینکه ببینم کدام بخش ها استاندارد هستند و ضرورت دارند دست به بررسی و تحقیق زدم و در حین مشاوره هایی که انجام دادم به فراخوانی که منتشر شده است، رسیدم. در این پروسه تلاش کردم تا حدودی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم. یکی از برنامه های مان نیز این بوده که انتخاب آثار از روی فیلم ها را به حداقل برسانیم که امیدوارم این مسأله در سال بعد کاملاً برطرف شود.

وی درباره انتخاب آثار این دوره از جشنواره تأکید کرد: در این دوره قرار است انتخاب آثار با مشارکت حداکثری هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان ها صورت گیرد و یک گروه ۷۰ نفری از هنرمندان کارها را انتخاب می کنند که میانگین آنها بخش مرور را انتخاب خواهند کرد اما برای انتخاب آثار شهرستان ها همچنان ناچاریم که فیلم آثار را ببینیم.

این مدرس تئاتر درباره انتخاب آثار بخش خیابانی تصریح کرد: در این دوره کارهای خیابانی از ۲ طریق فراخوان (بخش مرور) و دوم از کانال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان انتخاب می شوند که البته فکر می کنم از سال آینده بخش مرور را کنار بگذاریم و تمام کارها را از برگزیدگان جشنواره تئاتر مریوان انتخاب کنیم. امیدوارم در بخش دانشجویی هم همین اتفاق رخ دهد و بتوانیم پذیرای مجموعه کارهای دانشجویی که از جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی می شوند، باشیم.

مهندس پور یادآور شد: معتقدم که جشنواره تئاتر فجر باید مسئولیت هایش را به جشنواره های دیگر واگذار کند تا دبیرخانه زیر فشار کمتری کارش را انجام دهد و همچنین بتوانیم به جشنواره های دیگر نیز اعتبار بدهیم. همچنین شایسته است که روند انتخاب آثار معقول تر و عمومی تر و همچنین فراگیر تر باشد. اگر بتوانیم این چند قدم کوچک را برداریم می توانیم کمک کنیم که جشنواره به معنای اصلی خودش دست یابد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فراخوان سال آینده جشنواره ظرف سه چهار هفته آینده منتشر شود گفت: اگر از همین الان برای بهمن ماه سال آینده اقدام کنیم می توانیم از گروه های خارجی بسیار خوبی دعوت کنیم و دست مان بازتر است. امیدوارم اگر نتوانستیم کار خوب دعوت کنیم کار کم به جشنواره دعوت شود اما در عوض سرمان را بالا بگیریم و با افتخار درباره کیفیت آثار صحبت کنیم. نهایتا امیدوارم امسال بتوانیم ۱۵ اثر خارجی را در جشنواره شرکت دهیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر درباره انتخاب هنرمندان برای بازبینی آثار یادآور شد: من طی نامه ای به خانه تئاتر درخواست کردم که ۱۰ نفر از هنرمندان را به من معرفی کنند و ۶۰ هنرمند دیگر را خود من انتخاب کردم که ۲ روز وقت من را گرفت، چون می خواستم افرادی را معرفی کنم که خودشان در جشنواره کار نداشته باشند، تئاتر زیاد ببینید و در جریان اتفاقات تئاتری کشور قرار داشته باشند. تلاش ما این است که بتوانیم به میانگین ۷ نفر از ۷۰ نفر در هر اجرا برسیم. ما به این نتیجه رسیدیم بهتر است جامعه تئاتری، کارها را انتخاب کند تا این مسئولیت از روی دوش دبیرخانه برداشته شود. همچنین امیدواریم به زودی اپلیکیشن جشنواره راه اندازی شود تا رأی دادن از این طریق راحت تر امکانپذیر شود.

مهندس پور درباره مدون شدن آئین نامه جشنواره افزود: به نظرم شاید بد نباشد که جشنواره آئین نامه ای ندارد و هر سال خودش را اصلاح و به روز می کند اما معتقدم ویژگی هایی باید در جشنواره نهادینه شود تا روابط مناسبات ما را بهبود بخشد. شاید به نظر برسد مهندس پور می خواهد سلیقه شخصی اش را اعمال کند بنابراین با توجه به مناسبات و تغییراتی که در کشور رخ می دهد این که آئین نامه ای ثابت وجود نداشته باشد بهتر است ولی باید تلاش کرد درصد خطا در هر دوره کاهش یابد و معتقدم مشارکت اجتماعی یکی از کارهایی است که باید آن را نهادینه کنیم.

متأسفانه آدم ترسویی نیستم و البته در جریان اخبار هم نیستم و راه های ارتباطی ام محدود به تلفن همراهم و ارتباطم با دانشگاه و دانشجویانم است. درباره حذف بخش نمایشنامه نویسی هم باید بگویم که من متوجه شدم این بخش دارد در بین بخش های دیگر تئاتر فجر گم می شود و اگر واقعاً این اتفاق، اتفاق خوبی است باید در جایی دیگر به آن بها داددبیر جشنواره درباره حذف بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و حرف و حدیث هایی که در این باره مطرح شده است تصریح کرد: متأسفانه آدم ترسویی نیستم و البته در جریان اخبار هم نیستم و راه های ارتباطی ام محدود به تلفن همراهم و ارتباطم با دانشگاه و دانشجویانم است. درباره حذف بخش نمایشنامه نویسی هم باید بگویم که من متوجه شدم این بخش دارد در بین بخش های دیگر تئاتر فجر گم می شود و اگر واقعاً این اتفاق، اتفاق خوبی است باید در جایی دیگر به آن بها داد و اینکه این مسابقه دارد در قالب دیگری برگزار می شود و باید ببینیم در صورت حضور این بخش در جشنواره چه تفاوتی با رویدادهای مشابه آن خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنین غیر از تمام نکاتی که اشاره کردم نسبت ماهوی بخش نمایشنامه نویسی هم باعث شد که از جشنواره بیرون بیایم، چون جشنواره تئاتر فجر جشنواره اجراها است نه متن. مسابقات نمایشنامه نویسی را فستیوال ها برگزار نمی کنند بلکه آکادمی هایی که به صورت تخصصی به ادبیات می پردازند آنها را برپا می کنند و اگر بتوان در ایران هم ارگان و یا سازمانی پیدا کرد که برگزاری این بخش را برعهده بگیرد خیلی خوب است.

مهندس پور درباره مهجور ماندن بخش به علاوه تئاتر فجر بیان کرد: تصورم این بود که این بخش در دوره های قبل نادیده گرفته شده و به نظرم ایده درخشانی بوده است و قرار نبوده تنها یک کار تزئینی باشد. آقای اسدی و همکارانش می خواستند مشارکت تئاتر خصوصی را با اضافه کردن این بخش در جشنواره بالا ببرند. ما داریم به این فکر می کنیم که چه کنیم تا تئاتر های خصوصی از پا نیفتند. پس باید این حداقل ها را نگه داریم و لازم نیست به کیفیت نگاه کنیم. امیدوارم امسال، این بخش، بخش جدی تری در جشنواره باشد.

این کارگردان و مدرس تئاتر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر چگونگی دعوت از هنرمندان خارجی و برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی گفت: قرار است ۲ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی، یکی به صورت دو هفته ای و دیگری سه هفته ای با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی برگزار شود که نتیجه اش را در جشنواره می بینیم اما هنوز برنامه انتخاب کارهای خارجی و دعوت از هنرمندان مشخص نیست.

وی در پاسخ به پرسش سامان خلیلیان رئیس دفتر کانون تئاتر خیابانی مبنی بر بی توجهی به بخش خیابانی در جشنواره توضیح داد: جشنواره باید یک تشخص اجتماعی داشته باشد، پس اگر دست من بود دوست داشتم جشنواره را کوچک کنم، مشکل تئاتر ما این است که تئاتر تشخص مردمی ندارد و فکر هم نکنیم که تئاتر خیابانی می تواند این تشخص را به تئاتر بازگرداند. مسأله دیگر این است که جشنواره تئاتر فجر مسئول همه جزئیات تئاتر ایران نیست و هر کس هم بگوید که هست، دروغ می گوید.

مهندس پور ادامه داد: من خودم از بخش دانشگاهی آمدم اما امسال غیر از کارهای برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی، نگذاشتم کار دیگری وارد جشنواره شود. چون معتقدم چرا جشنواره فجر باید جای پایان نامه های دانشجویی باشد. اصلاً مگر ما وقت داریم که بتوانیم این همه کار را ببینیم و انتخاب کنیم؟ جشنواره نمی تواند از عهده همه این مسئولیت ها برآید.

وی متذکر شد: ما باید نقش آقابالاسری مرکز هنرهای نمایشی را در جشنواره از او بگیریم چون از عهده این مسئولیت بر نمی آید. پس به نفع تئاتر خیابانی است که این تمرکز از رویش برداشته شود. کانون تئاتر خیابانی به جای اصرار بر حضور در جشنواره تئاتر فجر باید سعی در قوی کردن کارهایش داشته باشد. پس اگر کارهای کمتری به جشنواره دعوت می شوند بهتر است ز اینکه هر کاری در جشنواره حضور داشته باشد.

دبیر جشنواره اظهار کرد: ما این شأنیت را نداریم که برای همه وجوه تئاتر تصمیم بگیریم و یا بر روی آن تأثیر بگذاریم. اگر کارهای بیهوده را کنار بگذاریم می توانیم روی فعالیت هایی که باید انجام دهیم، تمرکز کنیم پس شکیبایی به خرج دهیم. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان باید جشنواره بزرگی شود و به جای اینکه ما تصمیم گیرنده باشیم این تصمیم گیرندگی را بسپاریم به جشنواره های دیگر. پیشنهاد من این است که جشنواره را کوچک کنیم تا بتوانیم آن را بهتر ببینیم. تئاتر را با لشگرکشی اشتباه نگیریم.

مهندس پور درباره تعداد جوایز در این دوره از جشنواره نیز عنوان کرد: در این دوره تعداد جایزه ها کم شده است. اگر بخش رقابتی مطلقاً حذف نشود اما تعداد جایزه ها کم شود، خیلی بهتر است چون در بخش هایی می تواند نقش حمایت کننده و تشویق کننده داشته باشد. همچنین قرار است در بخش آپ-استیج داوری ها توسط خود هنرمندان حاضر در این بخش اجرا شود. چون این بخش، بخش کوچکی است و می تواند به راحتی در بطن جشنواره نهادینه شود. باید بگویم که من خیلی با احتیاط این فراخوان را تنظیم کردم چون فکر می کردم می توانیم برای سال آینده برنامه های مدنظرمان را عملی تر کنیم.

وی در پایان صحبت هایش درباره بودجه جشنواره گفت: من سال ۸۳، با ۶۲۰ میلیون تومان این جشنواره را برگزار کردم در حالی که بودجه جشنواره در سال قبل از آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود و من تنها کاری که کردم این بود که جلوی برخی خرج های اضافی را گرفتم و الان هم قرار است همین کار را انجام دهم. چون ما بودجه کمی در اختیار نداریم اما قرار است تا جایی که می شود برخی فرآیندها را کم کنیم و بودجه اش را در جای دیگری هزینه کنیم.

http://www.mehrnews.com/service/Art

/

/

/

/

/

/

بهترین پنل اس ام اس بهترین نوع پنل اس ام اس برترین پنل اس ام اس ویژگی بهترین پنل اس ام اس دکمه فراخوان دکمه فراخوان بنر button call to action دکمه فراخوان چیست انواع تبلیغات انواع تبلیغات در ایران انواع روش های تبلیغات روش های تبلیغات اینرتنتی سامانه پیامک ارسال پیامک  سامانه ارسال پیامک پنل اس ام اس  تبلیغات بنری رایگان تبلیغات رایگان در سایت های پربازدید  روش تبلیغات بنری رایگان  کارت ویزیت لایه باز بیمه پاسارگاد  کارت ویزیت بیمه پاسارگاد دانلود طرح لایه باز بیمه پاسارگاد  نقشه ایران دانلود نقشه ایران طرح لایه باز نقشه ایران طرح لایه باز نقشه ایران به تفکیک استانی نقشه ایران psd

  • hashem mohammadi

تئاتر

تئاتر فجر

جشنواره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی